Republika Nowego Kucełgradu

Nowy Kucełgrad ogłasza niepodległość!

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2020-07-14 00:46:27

Jan de la Kuceł
Administrator
Dołączył: 2020-07-08
Liczba postów: 27
AndroidChrome 48.0.2564.95

Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

MY, KUCEŁGRADCZYCY
pragnąc uwolnić się od narodów innych
chcących zniszczyć nasz kraj
ogłaszamy niniejszą Konstytucję
na wieczną pamiątkę naszych czasów

Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE


Art. 1.
Nowy Kucełgrad jest republiką parlamentarną. Suwerenność narodowa pochodzi od ludu i do niego należy.
Art. 2.
1. Republika Nowego Kucełgradu jest demokratycznym państwem prawa.
2. Godność człowieka, jego prawa i wolności, swobodny rozwój osobowości, porządek konstytucyjny, równość wobec prawa, sprawiedliwość społeczna, ochrona socjalna i pluralizm są podstawowymi założeniami ustroju państwa, a obowiązkiem państwa jest ich poszanowanie i ochrona.
Art. 3.
1. Naczelną zasadą ustrojową jest podział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.
2. Naród sprawuje władzę za pośrednictwem organów przedstawicielskich oraz w drodze referendum.
3. Organy przedstawicielskie wybierane są w głosowaniu wolnym, powszechnym, równym, bezpośrednim i tajnym.
4. Działalność państwowa wykonywana jest wyłącznie przez organy państwowe prawnie uznane.
Art. 4.
Republika Nowego Kucełgradu uznaje i gwarantuje przestrzeganie podstawowych praw i wolności człowieka, mniejszości narodowych, przyjętych w dokumentach międzynarodowych.
Art. 5.
1. Władza ustawodawcza należy do Zgromadzenia Narodowego Republiki Nowego Kucełgradu.
2. Głową państwa jest Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu wybrany przez Zgromadzenie Narodowe.
3. Prawa i obowiązki Prezydenta określa niniejsza Konstytucja.
4. Najwyższym organem władzy wykonawczej jest Rząd Republiki Nowego Kucełgradu.
5. Prawa i obowiązki Rządu Republiki Nowego Kucełgradu określa niniejsza Konstytucja.
6. Władzę sądowniczą sprawują niezawisłe sądy działające wyłącznie na podstawie przepisów prawa.
Art. 6.
1. Pluralizm polityczny stanowi podstawową zasadę demokracji w Republice Nowego Kucełgradu.
2. Partie polityczne i inne organizacje powstają i prowadzą swoją działalność zgodnie z przepisami prawa. Są one całkowicie niezależne od państwa.
Art. 7.
1. Republika Nowego Kucełgradu jest państwem świeckim.
2. Państwo szanuje wolność wyznawania religii i stwarza warunki do jej urzeczywistnienia.
Art. 8.
1. Ustawodawstwo Republiki Nowego Kucełgradu uwzględnia, uznaje oraz szanuje zasady i powszechnie uznane normy prawa międzynarodowego.
2. Wszystkie organy władzy państwowej, partie polityczne, i inne organizacje, urzędnicy, jak również inne osoby fizyczne i prawne obowiązane są do dokładnego i jednolitego stosowania przepisów prawa.
3. Wszyscy obywatele są równi wobec prawa.
Art. 9.
1. Republika Nowego Kucełgradu w stosunkach z zagranicą broni niezależności i interesów narodowych, prowadzi politykę współpracy i dobrego sąsiedztwa, pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego.
2. Republika Nowego Kucełgradu troszczy się o uznanie i poszanowanie praw narodowych i demokratycznych kucełgradzkiej ludności żyjącej poza granicami państwowymi Republiki.
Art. 10.
1. Gospodarka kraju opiera się na różnorakich formach własności, swobodnej działalności wszystkich podmiotów gospodarczych i na regulacyjnej roli państwa.
2. Działalność gospodarcza osób prawnych i fizycznych nie może być sprzeczna z interesem społecznym i nie może naruszać bezpieczeństwa, wolności i godności człowieka.
3. Osoby fizyczne oraz osoby prawne są obowiązane do uczestniczenia w ponoszeniu wydatków państwa proporcjonalnie do swoich dochodów.
4. Podatki i opłaty mogą być ustanowione jedynie w drodze ustawy.
Art. 11.
1. Republika Nowego Kucełgradu jest państwem federalnym składającym się ze prowincji.
2. Republika Nowego Kucełgradu składa się z trzech prowincji:
a) Miasta Stołecznego Nowy Kucełgrad,
b) Hrabstwa Nowego Kucełgradu,
c) Republiki Kukrii.
2. Podstawą organizacji oraz działania samorządu terytorialnego są zasady samorządności, niezależności, autonomii lokalnej oraz decentralizacji.
3. W swojej działalności organy samorządu terytorialnego opierają się na uregulowaniach konstytucyjnych, ustawach oraz aktach ich dotyczących w celu wprowadzenia ich w życie.
4. Zasady organizacji i działania samorządu terytorialnego nie mogą naruszać charakteru wieloetnicznego, narodowego państwa kucełgradzkiego.
5. Kompetencje organów samorządu terytorialnego określa ustawa.

Rozdział II
ZGROMADZENIE NARODOWE


Art. 12.
1. Zgromadzenie Narodowe jest najwyższym organem władzy państwowej i jedynym organem ustawodawczym.
2. Zgromadzenie Narodowe realizuje suwerenność w imieniu narodu i państwa w zakresie i formach przewidzianych w niniejszej Konstytucji.
Art. 13.
Do podstawowych kompetencji Zgromadzenia Ludowego należy:
a) Określanie głównych kierunków polityki wewnętrznej i zagranicznej państwa,
b) Uchwalanie i zmienianie Konstytucji oraz ustaw, ostateczne rozstrzyganie o zgodności przepisów prawa z Konstytucją oraz dokonywanie ich wykładni,
c) Zatwierdzanie projektów programów gospodarczych i społecznych rozwoju kraju, wskaźników syntetycznych oraz budżetu państwa,
d) Ogłaszanie częściowej lub całkowitej mobilizacji w sytuacji nadzwyczajnej, jak również wprowadzenie stanu wojennego w razie zbrojnej napaści na Republikę Nowego Kucełgradu lub gdy wymaga tego konieczność wypełnienia obowiązków, wynikających z umów międzynarodowych,
e) Ratyfikowanie i wypowiadanie: umów o charakterze politycznym; umów lub porozumień o charakterze wojskowym; umów lub porozumień dotyczących granic Republiki Nowego Kucełgradu; umów lub porozumień dotyczących podstawowych praw i obowiązków obywateli; umów dotyczących obowiązków finansowych wobec państwa i umów lub porozumień, których skutkiem jest dokonywanie zmian w przepisach prawa; innych umów lub porozumień, których przyjęcie lub wypowiedzenie zastrzeżone jest do kompetencji Zgromadzenia Ludowego,
f) Ustanawianie amnestii,
g) Zarządzanie referendów narodowych,
h) Wybór i odwoływanie Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu,
i) Kontrolowanie działalności Rządu Republiki Kukrii i Prokuratury Generalnej,
j) Określanie podziału administracyjno-terytorialnego kraju,
k) Decydowanie o utworzeniu lub znoszeniu resortów i innych analogicznych organów.
Art. 14.
1. Liczbę deputowanych do Zgromadzenia Narodowego oraz system wyborczy określa ustawa.
2. Kadencja Zgromadzenia Narodowego trwa dziewięćdziesiąt dni.
3. Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia Narodowego zwoływane jest nie później niż w dwa miesiące od dnia wyborów.
4. Wybory do Zgromadzenia Narodowego odbywają się nie później niż w trzy miesiące od dnia upływu pełnomocnictw.
5. W przypadku wojny lub sytuacji nadzwyczajnej Zgromadzenie Narodowe może przedłużyć swoją kadencję do czasu ich zakończenia.
6. Działalność Zgromadzenia  ulega zakończeniu w dniu pierwszego posiedzenia nowego Zgromadzenia.
Art. 15.
Deputowany do Zgromadzenia Narodowego ma obowiązek uczciwie służyć narodowi i ojczyźnie. Prawa i obowiązki deputowanego określa ustawa.
Art. 16.
1. Deputowanemu do Zgromadzenia Narodowego przysługuje immunitet.
2. Deputowanemu nie można utrudniać wykonywania obowiązków, jak i uzyskiwania informacji nie stanowiących tajemnicy państwowej.
3. Deputowany nie może być kontrolowany, zatrzymany, aresztowany ani nie może być prowadzone przeciwko niemu postępowanie karne bez zgody Zgromadzenia Narodowego. Deputowany może być zatrzymany bez zgody Zgromadzenia Narodowego jedynie w razie oczywistego popełniania ciężkiego przestępstwa.
4. Deputowany nie ponosi odpowiedzialności prawnej za działalność i poglądy wyrażane w trakcie sprawowania mandatu ani za sposób głosowania.
Art. 17.
1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje Prezydentowi Republiki Nowego Kucełgradu, Rządowi Republiki Nowego Kucełgradu, każdemu deputowanemu, jak również grupie co najmniej 3 obywateli uprawnionych do głosowania.
2. Ustawy oraz inne akty Zgromadzenia Narodowego, z wyjątkiem konstytucyjnych, uważa się za uchwalone, gdy za ich przyjęciem głosowała większość obecnych deputowanych.
3. Ustawy są ogłaszane nie później niż piętnastego dnia od ich uchwalenia i wchodzą w życie z chwilą ich opublikowania w Dzienniku Ustaw Republiki Nowego Kucełgradu, z wyjątkiem ustaw specjalnych oraz przypadków, gdy same stanowią inaczej.

Rozdział III
PREZYDENT REPUBLIKI KUKRII


Art. 18.
Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu jest głową państwa i reprezentuje jedność całego narodu.
Art. 19.
1. Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu wybierany jest na sto osiemdziesiąt dni przez Zgromadzenie Narodowe, bez debaty, w głosowaniu tajnym, większością dwóch trzecich głosów wszystkich deputowanych. W przypadku, gdy w pierwszym głosowaniu nie uzyska się wymaganej większości, następuje drugie głosowanie, w którym Prezydenta wybiera się bezwzględną większością głosów wszystkich deputowanych.
2. Kandydata na Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu proponują deputowani. Jeden deputowany może brać udział tylko w jednej grupie proponującej kandydata na Prezydenta.
3. Jeśli na urząd Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu kandydują więcej niż dwie osoby, w drugim głosowaniu uczestniczą dwaj kandydaci, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali najwięcej głosów. Za wybranego uważa się kandydata, który zdobywa bezwzględną większość głosów wszystkich deputowanych.
Art. 20.
1. Prezydentem Republiki Nowego Kucełgradu może zostać każdy obywatel kucełgradzki, który posiada bierne prawo wyborcze do Zgromadzenia Narodowego.
2. Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu, po wyborze przez Zgromadzenie Narodowe, składa przed nim przysięgę.
3. Wybór Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu przeprowadza się nie później niż na czternaście dni przed wygaśnięciem mandatu ustępującego Prezydenta.
4. Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu, wybrany z grona deputowanych, zrzeka się mandatu deputowanego.
5. Urzędu Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu nie można łączyć z pełnieniem żadnych innych funkcji państwowych, z wyjątkiem przewidzianych w niniejszej Konstytucji.
Art. 21.
Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu może zostać pozbawiony urzędu przed upływem kadencji jedynie w przypadku:
a) popełnienia przestępstwa zdrady Ojczyzny lub naruszenia niniejszej Konstytucji;
b) niemożności wykonywania obowiązków ze względu na stan zdrowia;
c) podania się z własnej woli do dymisji.
Art. 22.
Do podstawowych kompetencji Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu należy:
a) Zapewnienie przestrzegania niniejszej Konstytucji, innych ustaw oraz praw i wolności obywatelskich,
b) Zwoływanie pierwszej sesji Zgromadzenia Narodowego nowej kadencji,
c) Ustalanie daty wyborów do Zgromadzenia Narodowego i organów samorządu terytorialnego,
d) Ogłaszanie ustaw oraz wyników referendów, zarządzonych przez Zgromadzenie Narodowe,
e) Zwracanie się do Zgromadzenia Narodowego o zarządzenie referendów ludowych,
f) Zwracanie się do Zgromadzenia Narodowego o ponowne rozpatrzenie ustawy wraz z uzasadnieniem, w terminie piętnastu dni od przyjęcia ustawy przez Zgromadzenie Narodowe,
g) Powoływanie, zwalnianie oraz odwoływanie sekretarzy oraz innych członków rządu,
h) Powoływanie bądź odwoływanie przewodniczących innych urzędów centralnych,
i) Zawieranie traktatów i umów międzynarodowych, ratyfikowanie i wypowiadanie umów, których nie rozpatruje Zgromadzenie Narodowe,
j) Powoływanie i odwoływanie przedstawicieli dyplomatycznych,
k) Przyjmowanie listów uwierzytelniających i odwołujących przedstawicieli dyplomatycznych państw obcych,
l) Nadawanie lub pozbawianie obywatelstwa kucelgradzkiego,
m) Stosowanie prawa łaski,
n) Nadawanie odznaczeń oraz tytułów honorowych,
o) Przyznawanie azylu politycznego,
p) Zarządzanie, jeżeli nie ma możliwości zebrania się Zgromadzenia Narodowego, częściowej lub powszechnej mobilizacji oraz stanu wyjątkowego. W takich przypadkach zarządzenie przedstawia się do zatwierdzenia Zgromadzeniu Narodowemu w ciągu pięciu dni,
r) Zarządzanie, jeżeli nie ma możliwości zebrania się Zgromadzenia Narodowego, stanu wojennego w wypadku zbrojnej napaści na Republikę Kukrii,
s) Porozumiewanie się ze Zgromadzeniem Narodowym poprzez orędzia odczytywane na posiedzeniach plenarnych,
t) Wydawanie zarządzeń o charakterze indywidualnym oraz decyzji; w przypadkach nie cierpiących zwłoki również wydawanie dekretów o charakterze normatywnym, które niezwłocznie przedstawia Zgromadzeniu Narodowemu do zatwierdzenia.
Art. 23.
1. W przypadku opróżnienia urzędu Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu, kompetencje głowy państwa obejmuje tymczasowo Przewodniczący Zgromadzenia Narodowego, z wyjątkiem kompetencji, o których mowa w art. 22. ust. g., t. niniejszej Konstytucji.
2. Wybór Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu następuje nie później niż w ciągu czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło opróżnienie urzędu.
Art. 24.
1. Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu nie ponosi odpowiedzialności za działalność w czasie sprawowania urzędu, z wyjątkiem przypadków zdrady ojczyzny lub naruszenia przepisów niniejszej Konstytucji.
2. W takich przypadkach sprawa odpowiedzialności może być rozpatrzona przez Zgromadzenie Narodowe. Odpowiednią decyzję podejmuje się w głosowaniu tajnym większością dwóch trzecich głosów wszystkich deputowanych.
Art. 25.
1. Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu jest Naczelnym Dowódcą Sił Zbrojnych oraz Przewodniczącym Rady Obrony.
2. Rada Obrony powoływana jest do kierowania, organizacji i mobilizacji wszystkich sił i środków w celu obrony Ojczyzny.
3. Skład Rady Obrony ustala Zgromadzenie Narodowe na wniosek Przewodniczącego Rady Obrony.
Art. 26.
Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu może tworzyć przy swoim urzędzie ciała doradcze o charakterze pomocniczym.

Rozdział IV
RZĄD


Art. 27.
1. Rząd Republiki Nowego Kucełgradu jest najwyższym organem wykonawczym i zarządzającym.
2. Przed objęciem funkcji sekretarze składają przysięgę przed Prezydentem Republiki.
Art. 28.
1. W skład Rządu Republiki Kukrii wchodzą: Premier, ministrowie oraz inne osoby określone w ustawie.
2. Członkiem Rządu Republiki Nowego Kucełgradu może zostać każdy obywatel kukryjski, mający stałe miejsce zamieszkania w Republice Nowego Kucełgradu i posiadający prawo wyborcze.
3. Członek Rządu Republiki Nowego Kucełgradu nie może pełnić żadnych funkcji państwowych i zawodowych, z wyjątkiem mandatu deputowanego, ani uczestniczyć w zarządach i organach organizacji gospodarczych i handlowych.
4. Urząd członka Rządu Republiki Nowego Kucełgradu ulega opróżnieniu również gdy zostanie zwolniony przez Premiera albo złoży dymisję.
5. Rząd Republiki Nowego Kucełgradu jest organem kolegialnym. Uchwały podejmowane są bezwzględną większością głosów.
6. Ministrowie odpowiadają solidarnie za działalność Rządu Republiki Nowego Kucełgradu oraz indywidualnie za działalność swoich resortów.
7. Skład, kompetencje i organizację Rządu Republiki Nowego Kucełgradu określa ustawa.
Art. 29.
Rząd Republiki Nowego Kucełgradu posiada następujące kompetencje:
a) Kierowanie oraz realizowanie działalności w zakresie polityki wewnętrznej i zagranicznej państwa,
b) Sprawowanie ogólnego kierownictwa administracją państwową,
c) Wydawanie decyzji, rozporządzeń, zarządzeń na podstawie Konstytucji i innych ustaw oraz ich wykonywanie; akty te podpisuje Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu i, o ile mają charakter normatywny, są publikowane w Dzienniku Ustaw Republiki Nowego Kucełgradu, chyba że ustawa stanowi inaczej,
d) Kierowanie i kontrolowanie działalności resortów oraz innych centralnych organów administracji państwowej,
e) Koordynowanie i nadzorowanie działalności organów administracji lokalnej dla zapewnienia jednolitego przestrzegania ustaw oraz aktów wydawanych przez rząd,
f) Kierowanie wykonywaniem zadań związanych z obronnością kraju zgodnie z decyzjami Rady Obrony,
g) Podejmowanie środków bezpieczeństwa, ochrony i umocnienia porządku prawnego, jak też praw obywateli,
h) Zawieranie oraz wypowiadanie umów międzynarodowych nie podlegających ratyfikacji,
i) Dokonywanie podziału lub łączenia jednostek administracyjno-terytorialnych,
j) Podejmowanie środków w celu ochrony środowiska, zapewnienia odpowiednich warunków pracy oraz ochrony i rozwoju zdrowia obywateli.
Art. 30.
Rząd Republiki Nowego Kucełgradu uchyla sprzeczne z prawem akty ministrów i innych centralnych organów administracji państwowej.
Art. 31.
1. Ministrowie oraz inne osoby piastujące równorzędne urzędy kierują resortami i urzędami centralnymi w swych zakresach działalności.
2. Ministrowie odpowiadają za działalność swoich resortów.
3. Ministrowie, w sprawach należących do ich kompetencji, wydają rozporządzenia, zarządzenia i decyzje na podstawie i w celu wykonania ustaw, rozporządzeń i zarządzeń Rządu Republiki Nowego Kucełgradu. Akty ministrów o charakterze normatywnym są publikowane w Dzienniku Ustaw Republiki Nowego Kucełgradu, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Art. 32.
Członkowie Rządu Republiki Nowego Kucełgradu ponoszą odpowiedzialność karną za naruszenie niniejszej Konstytucji oraz innych ustaw w związku ze sprawowaniem swoich funkcji. Wszczęcie postępowania karnego następuje po wyrażeniu zgody przez Zgromadzenie Narodowe.

Rozdział V
ORGANIZACJA WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI


Art. 33.
Władza sądownicza jest oddzielona i niezależna od innych władz. Sprawowana jest jedynie przez organy wymienione w niniejszej Konstytucji.
Art. 34.
Sąd jest wyłączną władzą powołaną do rozwiązywania spraw i sporów związanych z wdrażaniem w życie niniejszej Konstytucji i innych ustaw przez wydawanie orzeczeń karnych, określanie odpowiedzialności cywilnej, ustalanie praw i obowiązków stron, jak również przez zarządzanie czynności dla ich ochrony i potwierdzenia wyżej wymienionych praw po uczciwym, równym i zgodnym z prawem procesie.
Art. 35.
1. Sprawiedliwość jest wymierzana w imieniu narodu.
2. Instancje oraz sposób, w jaki naród uczestniczy w wymierzaniu sprawiedliwości określa ustawa.
Art. 36.
Wymiar sprawiedliwości przestrzega zasad praworządności i równości osób wobec prawa na bazie poszanowania prawa.
Art. 37.
1. System sądów składa się z Wszechbatawskiego Sądu Ludowego oraz sądów wojskowych.
2. Zakazane jest powoływanie sądów nadzwyczajnych.
3. Organizację oraz kompetencje sądów reguluje ustawa.
Art. 38.
1. Sędziowie powoływani są przez Zgromadzenie Narodowe na dożywotnią kadencję.
2. W sprawowaniu swoich obowiązków sędziowie są niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji oraz innym ustawom.
3. Jeśli podczas rozpatrywania sprawy sąd dojdzie do wniosku, że akt normatywny nie jest zgodny z Konstytucją i ustawami, zawiesza postępowanie i kieruje sprawę do Sądu Konstytucyjnego.
Art. 39.
1. Wyroki sądowe muszą być uzasadnione. Mogą być one anulowane, unieważnione lub zmienione jedynie orzeczeniem sądu wyższej instancji, na warunkach przewidzianych w ustawie.
2. Wszystkie organy państwowe oraz inne władze publiczne są zobowiązane do zapewnienia wykonania orzeczeń i aktów sądowych.
Art. 40.
1. Sędziowie posiadają immunitet i nie mogą być pozbawieni urzędu w trakcie pełnienia swoich funkcji.
2. Uchylenie immunitetu lub pozbawienie urzędu może być dokonane tylko przez właściwy organ, w sytuacjach i zgodnie z procedurą określoną w ustawie. Żadna ustawa nie może ograniczać gwarancji dla sędziów przewidzianych w niniejszej Konstytucji oraz w normach międzynarodowych.
Art. 41.
Sędziowie są zobowiązani do nieuczestniczenia w rozpatrywaniu spraw, gdy istnieją powody prawne poddające w wątpliwość ich bezstronność, jak też do unikania wszelkiego zachowania, które wzbudza wątpliwości odnośnie funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości lub podważa jego godność.
Art. 42.
1. Rozprawa prowadzona jest ustnie i jawnie. Ustawa może zabronić uczestniczenia w rozprawie sądowej publiczności lub środków masowego przekazu jedynie w szczególnych przypadkach, gdy jest to konieczne ze względów bezpieczeństwa narodowego, porządku publicznego lub obrony interesów osób niepełnoletnich, stron i sprawiedliwości.
2. Postępowanie w organach wymiaru sprawiedliwości prowadzone jest w języku polskim. Oskarżony, strony, świadkowie oraz inni uczestnicy procesu sądowego, którzy nie znają lub nie rozumieją języka polskiego, mają prawo do porozumiewania się przy pomocy tłumacza.
Art. 43.
1. Prokuratura jest władzą, która prowadzi nadzór nad śledztwem i przedstawia oskarżenie w rozprawie sądowej.
2. Występując przed sądem prokuratura broni interesu publicznego, porządku prawnego, jak też praw i wolności obywateli.
3. Prokuratura jest zorganizowana i funkcjonuje wewnątrz władzy sądowniczej jako organ jednolity i scentralizowany.
4. W sprawowaniu swoich kompetencji prokuratorzy podlegają ustawom, zarządzeniom prokuratorów nadrzędnych oraz orzeczeniom odpowiednich władz sądowych.
5. Prokuratorom przysługuje immunitet.
Art. 44.
1. Sąd Konstytucyjny jest najwyższą władzą, która chroni i gwarantuje przestrzeganie Konstytucji i ustawodawstwa oraz dokonuje ostatecznej wykładni Konstytucji.
2. W swojej działalności Sąd Konstytucyjny jest niezawisły i podlega jedynie Konstytucji.
Art. 45.
1. Sędzia Sądu Konstytucyjnego wybierany jest przez Zgromadzenie Narodowe.
2. Sędzia Sądu Konstytucyjnego nie może być deputowanym, członkiem Rządu Nowego Kucełgradu, sędzią, śledczym lub prokuratorem, członkiem partii lub innej organizacji politycznej lub związku zawodowego, jak też nie może prowadzić innej działalności publicznej lub prywatnej, w której może zostać naruszona jego bezstronność lub niezawisłość.
3. Sędzia Sądu Konstytucyjnego nie ponosi odpowiedzialności za podjęte orzeczenia i wyrażane opinie w trakcie pełnienia swoich funkcji. Nie może być wszczęte przeciwko niemu postępowanie karne, nie może być zatrzymany, aresztowany lub skazany bez zgody sądu.
Art. 46.
1. Urząd sędziego Sądu Konstytucyjnego ustaje, gdy:
a) Z uzasadnionych przyczyn nie może pełnić swoich obowiązków przez okres dłuższy niż sześć miesięcy,
b) Poda się do dymisji,
c) Zostanie powołany na inne stanowisko, które nie może być łączone z jego urzędem,
d) Upływa termin, na który został wybrany. Sędzia pełni swoje funkcje również po upływie tego terminu jedynie w przypadku, gdy rozpoczęta rozprawa nie może zostać zakończona w tym terminie.
2. Jeśli, z powodów wyżej wymienionych, urząd sędziego Sądu Konstytucyjnego ustaje przed upływem mandatu, na który został wybrany, Zgromadzenie Narodowe wybiera nowego sędziego, który pozostaje na stanowisku do dnia, w którym upłynąłby mandat poprzedniego sędziego.
Art. 47.
1. Sąd Konstytucyjny posiada następujące kompetencje:
a) Dokonuje wykładni Konstytucji,
b) Orzeka o niezgodności z Konstytucją ustaw i aktów posiadających moc ustaw,
c) Orzeka o niezgodności z Konstytucją oraz ustawami aktów i uregulowań wykonawczych,
d) Decyduje o zgodności z Konstytucją umów międzynarodowych zawieranych w imieniu Republiki Nowego Kucełgradu przed ich ratyfikowaniem, jak też o zgodności ustaw z ogólnie przyjętymi normami prawa międzynarodowego, jak też umów, w których Republika Nowego Kucełgradu jest stroną,
e) Rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy władzą wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą, a także pomiędzy władzami lokalnymi a władzą centralną,
f) Decyduje w sprawach dotyczących konstytucyjności partii i innych organizacji politycznych i społecznych i może zakazać ich działalności,
g) Rozstrzyga kwestie dotyczące zgodności z prawem wyborów Prezydenta Republiki, deputowanych do Zgromadzenia, jak też kwestie referendum narodowego, ogłaszając ich ostateczne rezultaty,
h) Rozpatruje oskarżenie karne wniesione przeciwko Prezydentowi Republiki Nowego Kucełgradu,
i) Ostatecznie rozstrzyga skargi osób złożone w procedurze kontroli konstytucyjnej w sprawie naruszenia ich podstawowych praw przez akty sprzeczne z prawem,
j) Decyduje o zawieszeniu stosowania ustawy, gdy uzna, że nie jest ona zgodna z Konstytucją oraz o zawieszeniu lub unieważnieniu aktów i innych ustaw, gdy uzna, że nie są one zgodne z Konstytucją lub prawem, jak też podejmuje kroki, które uważa za odpowiednie dla rozpatrywanej sprawy.
2. Gdy Sąd dostrzega pogwałcenie jakiegokolwiek prawa chronionego Konstytucją, decyduje o jego uznaniu i przestrzeganiu, i gdy zachodzi potrzeba, o naprawieniu skutków, jak też o należytym zadośćuczynieniu wyrządzonej szkody.
3. Sąd Konstytucyjny może też zażądać od każdego organu państwowego, każdej organizacji społecznej albo osoby prawnej odwołania, unieważnienia albo zmiany indywidualnej decyzji, która spowodowała naruszenie praw konstytucyjnych jednostki.
Art. 48.
1. Sąd Konstytucyjny może wszcząć kontrolę konstytucyjną na podstawie wniosku lub z własnej inicjatywy.
2. Prawo do wystąpienia z wnioskiem mają Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu, frakcja parlamentarna, deputowani, Rząd Republiki Nowego Kucełgradu, sądy, lokalne organy władzy, jak też każda osoba, której prawa i wolności konstytucyjne zostały naruszone.
Art. 49.
1. Orzeczenia Sądu są ostateczne i niepodważalne. Muszą być one uzasadniane. W przypadku wątpliwości lub rozbieżności w rozumieniu orzeczenia Sąd może ustalić jego wykładnię z urzędu lub na wniosek zainteresowanych osób w ciągu trzydziestu dni od daty wniesienia wniosku.
2. Ustawy, akty posiadające moc ustawy, akty i uregulowania wykonawcze, które zostaną uznane za niezgodne z Konstytucją, jak też z prawem, z ogólnie przyjętymi normami prawa międzynarodowego lub umowami, których Republika Nowego Kucełgradu jest stroną, tracą moc prawną następnego dnia po ogłoszeniu orzeczenia w Dzienniku Ustaw Republiki Nowego Kucełgradu. W innych przypadkach orzeczenie Sądu Konstytucyjnego nabiera mocy prawnej w terminie przewidzianym ustawą.
3. Jeżeli uchylenie, unieważnienie lub zmiana ustawy lub innego aktu powoduje konieczność dostosowania systemu prawa do nowej sytuacji prawnej, Sąd Konstytucyjny powiadamia Zgromadzenie Narodowe lub inne kompetentne organy w celu podjęcia przez nie kroków przewidzianych Konstytucją.
4. Akty Sądu Konstytucyjnego orzekają o konstytucyjności i legalności w sprawach, które on rozstrzyga.
5. Organizacja i działalność Sądu Konstytucyjnego, procedury rozstrzygania spraw, jak też inne istotne sprawy dotyczące wykonywania zadań, są normowane ustawą.

Rozdział VI
PODSTAWOWE PRAWA I WOLNOŚCI CZŁOWIEKA

Art. 50. – Prawo do życia
1. Prawo do życia każdej osoby ludzkiej podlega ochronie prawnej.
2. Nikt nie może zostać pozbawiony życia, z wyjątkiem skazania prawomocnym wyrokiem sądowym za szczególnie ciężkie przestępstwo, gdy ustawa przewiduje orzeczenie kary śmierci.
Art. 51. – Wolność wyrażania poglądów
1. Wolność wyrażania opinii nie może być naruszana.
2. Jakakolwiek cenzura prewencyjna jest zabroniona.
3. Niedopuszczalne jest wydanie jakiegokolwiek aktu normatywnego, ograniczającego wolność słowa, druku lub innej formy masowego przekazu, z wyjątkiem przypadków, gdy wymaga tego ochrona interesu dzieci lub życia ludzi.
4. Każdemu przysługuje prawo swobodnego wyrażania swoich poglądów za pośrednictwem słów, pisma albo jakichkolwiek innych form wyrazu.
5. Nikt nie może zostać pozbawiony prawa do informacji.
6. Wskazane wyżej prawa i wolności nie mogą zostać ograniczone, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie, które stanowią konieczne w demokratycznym społeczeństwie środki dla zapewnienia bezpieczeństwa państwa, integralności terytorialnej, bezpieczeństwa i porządku publicznego albo zapobiegania przestępczości, ochrony zdrowia i dobrych obyczajów, dobrego imienia i praw innych, ochrony informacji udzielonych poufnie lub też utrzymania bezstronności i autorytetu władzy sądowniczej.
Art. 52. – Zakaz stosowania tortur
Nikt nie może zostać poddany torturom ani też poniżającemu nieludzkiemu traktowaniu bądź karaniu.
Art. 53. – Zakaz pracy przymusowej
Nikt nie może zostać zmuszony do świadczenia pracy przymusowej, z wyjątkiem skazania wyrokiem sądowym lub podczas pełnienia służby wojskowej bądź w innej sytuacji nadzwyczajnej albo w przypadku katastrofy żywiołowej, zagrażającej życiu lub zdrowiu ludzkiemu.
Art. 54. – Wolność jednostki i bezpieczeństwo osobiste
1. Wolność i bezpieczeństwo osobiste są nienaruszalne.
2. Nikt nie może być zatrzymany bez wystarczających dowodów.
3. Zatrzymanemu przysługuje prawo otrzymania niezwłocznego objaśnienia powodów zatrzymania oraz, bez zbędnej zwłoki, doprowadzenia przed sędziego.
4. Nikt nie może zostać zatrzymany na czas dłuższy niż 48 godzin.
5. Każdy zatrzymany lub aresztowany zostanie pouczony o prawie do odmowy składania wyjaśnień oraz do niezwłocznego kontaktu z obrońcą.
6. Aresztowanemu przysługuje prawo odwołania do sądu od postanowienia o aresztowaniu.
Art. 55. – Nie ma kary bez ustawy
1. Nikt nie może zostać postawiony w stan oskarżenia lub zostać uznany winnym popełnienia czynu, który nie stanowił przestępstwa według ustawy obowiązującej w chwili jego popełnienia.
2. Za popełnione przestępstwo nie może zostać orzeczona kara surowsza niż przewidziana w ustawie obowiązującej w chwili jego popełnienia.
3. Przepisom karnym można nadawać moc wsteczną, jeśli działają one na korzyść oskarżonego.
Art. 56. – Domniemanie niewinności
Każdego uznaje się za niewinnego do momentu udowodnienia winy i skazania prawomocnym wyrokiem sądowym.
Art. 57. – Gwarancje w postępowaniu karnym
W postępowaniu karnym nikogo nie można pozbawić prawa do:
a) Natychmiastowego i szczegółowego poinformowania o co jest oskarżany,
b) Wszelkich ułatwień oraz wystarczającego czasu potrzebnego do przygotowania obrony,
c) Bezpłatnej pomocy tłumacza w przypadkach, gdy oskarżony nie jest w stanie porozumiewać się lub zrozumieć języka polskiego,
d) Samodzielnego prowadzenia swojej obrony lub posiadania obrońcy z wyboru oraz do nieskrępowanej i poufnej rozmowy z obrońcą, jak również do uzyskania pomocy prawnej, o ile oskarżony nie posiada wystarczających na ten cel środków,
e) Zadawania pytań, a także wzywania świadków, biegłych oraz innych osób, mogących przyczynić się do rozstrzygnięcia postępowania poprzez przedstawianie dowodów w sprawie.
Art. 58. – Zakaz wymuszania przyznania się do winy
Nikt nie może zostać zmuszonym do świadczenia przeciwko sobie albo do przyznania się do winy.
Art. 59. – Nieważność bezprawnie uzyskanych dowodów
Nikt nie może zostać uznany winnym na podstawie dowodów zebranych w sposób niezgodny z prawem.
Art. 60. – Prawo do wypowiedzenia się przed sądem
Nikomu nie wolno odmówić prawa do wypowiedzenia się przed sądem przed wydaniem wyroku.
Art. 61. – Zakaz powtórnego skazania za to samo przestępstwo
Nikt nie może być sądzony lub skazany więcej niż jeden raz za popełnienie tego samego przestępstwa, z wyjątkiem przypadku, gdy sąd wyższej instancji skieruje sprawę do ponownego rozpatrzenia.
Art. 62. – Prawo do wnoszenia odwołania
Każdemu przysługuje prawo do odwołania się od orzeczenia sądowego do sądu wyższej instancji określonego przez prawo.
Art. 63. – Prawo do rehabilitacji i odszkodowania
1. Każdy niesłusznie skazany wyrokiem sądowym lub bezprawnym aktem administracyjnym ma prawo do rehabilitacji oraz odszkodowania na zasadach przewidzianych w ustawie.
2. Każdemu, kto poniósł szkodę w wyniku postępowania innej osoby, przysługuje prawo do uzyskania odszkodowania stosownie do ustawy.
3. Żaden więzień nie może być poddawany nieludzkiemu traktowaniu lub zostać pozbawiony prawa do moralnej rehabilitacji.
Art. 64. – Zakaz naruszania życia prywatnego oraz godności człowieka
1. Życie prywatne oraz godnośc człowieka nie mogą być naruszane.
2. Dane, zawierające informacje dotyczące prywatnego życia człowieka, mogą być gromadzone wyłącznie za jego zgodą bądź w przypadku gdy jest to niezbędne do prowadzenia dochodzenia o popełnienie przestępstwa lub za zgodą właściwego organu państwowego, wykonującego na podstawie ustawy zadania w zakresie ochrony bezpieczeństwa państwowego.
3. Ustawa określa zasady gromadzenia, przechowywania, wykorzystywania danych osobowych oraz zasady nadzoru i ochrony poufności.
4. Nikt nie może zostać pozbawiony dostępu do informacji zgromadzonych na jego temat, z wyjątkiem przypadków, gdy udostępnienie takich danych naruszałoby interesy postępowania karnego lub bezpieczeństwa państwa.
5. Wykorzystanie danych osobowych w celach innych, niż zostały zgromadzone jest zabronione.
Art. 65. – Nienaruszalność mieszkania i osoby
1. Mieszkanie jest nienaruszalne.
2. Wstęp na teren domu bez zgody jego użytkownika jest dopuszczalny jedynie na podstawie decyzji organu sądowego w przypadkach przewidzianych ustawą lub w przypadkach konieczności uniknięcia bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia mieszkańców, ochrony własności albo też w przypadkach popełnienia lub dokonywania przestępstwa.
3. Nikt nie może zostać poddany rewizji osobistej, z wyjątkiem przypadku przekraczania lub opuszczania terytorium państwa albo w razie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa publicznego.
Art. 66. – Tajemnica korespondencji
Tajemnica korespondencji lub innych środków prywatnego komunikowania się nie może zostać ograniczona, chyba że na podstawie orzeczenia, gdy przemawiają za tym interesy postępowania karnego lub na podstawie decyzji właściwego organu państwowego, gdy jest to konieczne ze względów bezpieczeństwa państwa.
Art. 67. – Wolność sumienia i wyznania
1. Wolność poglądów, sumienia oraz wyznania nie może podlegać naruszeniom.
2. Każdy ma prawo do swobodnej zmiany przekonań i wierzeń religijnych oraz ich wyrażania indywidualnie bądź wspólnie z innymi, w życiu publicznym lub prywatnym przez nabożeństwa, nauczanie i praktykowanie religii oraz zachowywanie zwyczajów religijnych.
3. Wolność wyrażania przekonań lub wierzeń religijnych nie może podlegać ograniczeniom, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie, jeśli są one konieczne dla ochrony w demokratycznym społeczeństwie bezpieczeństwa i porządku publicznego, zdrowia i dobrych obyczajów oraz praw innych.
Art. 68. – Czynne i bierne prawo wyborcze
1. Czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje wszystkim obywatelom. Powyższe prawa nie przysługują obywatelom pozbawionym zdolności do czynności prawnych lub praw publicznych.
2. Osobom tymczasowo aresztowanym lub odbywającym karę pozbawienia wolności przysługuje jedynie czynne prawo wyborcze.
3. Głosowanie jest osobiste, równe i tajne.
Art. 69. – Wolność zrzeszania się
1. Nikt nie może zostać pobawiony prawa do zrzeszania się w organizacje, których cele nie są sprzeczne z przepisami prawa.
2. Ograniczenia prawa zrzeszania się dla służby publicznej określa ustawa.
Art. 70. – Wolność zgromadzeń
1. Nie podlega ograniczeniom prawo do pokojowych zgromadzeń, których uczestnicy nie mają broni.
2. Zgromadzenia na placach i drogach publicznych są organizowane po uzyskaniu zezwolenia właściwych organów, które mogą odmówić zgody jedynie w przypadku, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że zachodzi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Art. 71. – Wolność poruszania się
1. Każdemu przysługuje prawo do swobodnego wyboru miejsca zamieszkania oraz do swobodnego poruszania się po terytorium kraju, z wyjątkiem przypadków, gdy ustawa przewiduje ograniczenia ze względu na ochronę zdrowia lub bezpieczeństwa publicznego.
2. Każdemu przysługuje prawo do swobodnego wyjazdu za granicę oraz powrotu do kraju.
Art. 72. – Równość wobec prawa
1. Wszyscy ludzie są równi wobec prawa.
2. Nikt nie może podlegać dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, przynależność etniczną, język, religię, położenie ekonomiczne i finansowe, wykształcenie i warunki materialne, przekonania polityczne, pochodzenie rodzinne oraz jakiekolwiek inne cechy osobiste.
Art. 73. – Prawo własności prywatnej oraz dziedziczenia
1. Nikt nie może zostać pozbawiony prawa do swej prywatnej własności, zarówno indywidualnej, jak wspólnej z innymi, ani też prawa do dziedziczenia.
2. Nabycie, wykonywanie oraz przenoszenie własności oraz prawo do dziedziczenia są określane w ustawie.
3. Wywłaszczenie dopuszczalne jest jedynie w przypadkach, gdy jest uzasadnione interesem publicznym oraz za pełnym odszkodowaniem.
Art. 74. – Prawo do pracy
1. Każdemu przysługuje prawo do zapewnienia sobie godnych warunków życia poprzez wykonywanie pracy zgodnej z prawem, na zasadzie dobrowolności wyboru.
2. Każdemu przysługuje prawo do swobodnego wyboru zawodu, miejsca pracy oraz doskonalenia swych kwalifikacji zawodowych.
Art. 75. – Wolności związkowe
Pracownikom przysługuje prawo swobodnego zrzeszania się w związki zawodowe dla ochrony swych interesów w sprawach dotyczących zatrudnienia oraz ubezpieczeń społecznych.
Art. 76. – Prawo do strajku
1. Prawo pracowników do strajku jako środka realizacji żądań o poprawę warunków pracy oraz polepszenia warunków płacowych lub innych korzyści z wykonywanej pracy nie może być ograniczane.
2. Przesłanki i zasady wykonywania prawa do strajku oraz gwarancje zapewnienia ciągłego wykonywania pracy służb niezbędnych dla społeczeństwa określa ustawa.
Art. 77. – Prawo do ubezpieczenia i pomocy społecznej
1. Każdemu, po osiągnięciu wieku emerytalnego lub w razie wystąpieniu trwałej niezdolności do pracy, przysługuje prawo do ubezpieczenia społecznego na zasadach określonych w ustawie.
2. Pracownikom, którzy wbrew swej woli oraz niezależnie od swych działań utracili pracę, przysługuje prawo do zasiłku na zasadach określonych w ustawie.
Art. 78. – Małżeństwo i rodzina
1. Każdy ma prawo do swobodnego wyboru partnera i założenia rodziny.
2. Państwo otacza szczególną ochroną małżeństwo, jako związek kobiety i mężczyzny, i rodzinę będącą owocem małżeństwa.
3. Sposób zawarcia małżeństwa określa ustawa.
Art. 79. – Prawo do nauki
1. Każdemu przysługuje prawo dostępu do ogólnego szkolnictwa.
2. Dostęp do szkół wyższych może być uzależniony jedynie od kryteriów fachowych.
3. Uczniowie i studenci mają również prawo do kształcenia się w szkolnictwie prywatnym.
4. Gwarantuje się autonomię uniwersytecką.
Art. 80. – Wolność pracy twórczej oraz własności intelektualnej
1. Każdemu przysługuje wolność wykonywania pracy twórczej w dziedzinie nauki, techniki, literatury i sztuki.
2. Prawa autorskie podlegają ochronie prawnej.
Art. 81. – Prawo petycji
Każdy, indywidualnie lub wspólnie z innymi, ma prawo zwracania się do odpowiednich organów państwowych z prośbami, skargami i wnioskami.
Art. 82. – Prawidłowe postępowanie karne
Wolność, własność lub inne prawa gwarantowane ustawą, mogą zostać naruszone tylko przy dokonaniu prawidłowego postępowania prawnego.
Art. 83. – Sądowa droga ochrony praw
Nikt nie może zostać pozbawiony dostępu do sądu dla ochrony praw przysługujących mu z mocy niniejszej ustawy konstytucyjnej.
Art. 84. – Gwarancja rzetelnego postępowania sądowego
1. Nikt nie może zostać pozbawiony prawa do rzetelnego, jawnego oraz szybkiego postępowania, przeprowadzonego przed odpowiednim, bezstronnym oraz niezawisłym sądem.
2. Obecność na rozprawie publiczności oraz środków masowego przekazu może zostać ograniczona, gdy przemawia za tym ochrona porządku publicznego lub względy moralne, bezpieczeństwo państwa, ochrona dóbr osobistych lub słuszny interes strony postępowania.
Art. 85. – Prawo do posiadania broni
1. Każdemu przysługuje prawo do posiadania i noszenia broni oraz amunicji.
2. Przepisy dotyczące nabywania, posiadania, przechowywania, zbywania i deponowania broni oraz amunicji określa ustawa.
Art. 86.
W drodze ustawy można czasowo ograniczyć wykonywanie niektórych szczególnych praw obywateli w przypadku wojny lub innej nadzwyczajnej konieczności państwowej, z wyjątkiem prawa do życia, wolności wyrażania poglądów, zakazu stosowania tortur, zasady nieistnienia kary bez ustawy, gwarancji w postępowaniu karnym, zakazu wymuszania przyznania się do winy, wolności sumienia i wyznania, równości wobec prawa, sądowej drogi ochrony praw oraz gwarancji rzetelnego postępowania sądowego.

Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Art. 87.
1. Projekt zmiany niniejszej Konstytucji może być wnoszony przez Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu, Rząd Republiki Nowego Kucełgradu lub jedną czwartą wszystkich deputowanych.
2. Uchwalenia zmiany dokonuje Zgromadzenie Narodowe większością dwóch trzecich wszystkich deputowanych oraz naród w drodze referendum.
Art. 88.
Niniejsza Konstytucja wchodzi w życie natychmiast.

Szanowni państwo!

Przedstawiam projekt Konstytucji autorstwa PD oraz PF.

Ostatnio edytowany przez Jan de la Kuceł (2020-07-14 23:25:21)


Jan de la Kuceł, ojciec niepodległości Nowego Kucełgradu, prezes Partii Federalistycznej, Prezydent I Kadencji.

Offline

#2 2020-07-15 00:18:48

Anna Czartoryska
Marszałek Zgromadzenia
Dołączył: 2020-07-08
Liczba postów: 18
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Otwieram debatę, która potrwa 3 dni.


(-)Anna Czartoryska
Marszałek i Posłanka Zgromadzenia Narodowego I Kadencji,
Przewodnicząca Socjalistycznej Partii Nowego Kucełgradu.

Offline

#3 2020-07-15 00:26:10

Donald Kursk
Premier
Dołączył: 2020-07-09
Liczba postów: 10
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Wysoka Izbo!
Składam następującą poprawkę:

Art. 85. – Prawo do posiadania broni
1. Każdemu przysługuje prawo do posiadania i noszenia broni i amunicji po uzyskaniu właściwego, imiennego, urzędowego pozwolenia na broń.
2. Przepisy dotyczące nabywania, posiadania, przechowywania, zbywania i deponowania broni i amunicji, a także wydawania i cofania pozwoleń na broń określa ustawa.

Offline

#4 2020-07-21 15:26:48

Anna Czartoryska
Marszałek Zgromadzenia
Dołączył: 2020-07-08
Liczba postów: 18
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Kończę debatę.

Otwieram głosowanie nad poprawką. Potrwa ono 3 dni.

Jestem PRZECIW.


(-)Anna Czartoryska
Marszałek i Posłanka Zgromadzenia Narodowego I Kadencji,
Przewodnicząca Socjalistycznej Partii Nowego Kucełgradu.

Offline

#5 2020-07-21 15:35:16

Jan de la Kuceł
Administrator
Dołączył: 2020-07-08
Liczba postów: 27
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Przeciw.


Jan de la Kuceł, ojciec niepodległości Nowego Kucełgradu, prezes Partii Federalistycznej, Prezydent I Kadencji.

Offline

#6 2020-07-21 15:41:49

Wilhelm Sasnal
Obywatel
Dołączył: 2020-07-10
Liczba postów: 13
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

ZA.

Offline

#7 2020-07-21 15:44:37

Donald Kursk
Premier
Dołączył: 2020-07-09
Liczba postów: 10
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Za.

Offline

#8 2020-07-22 02:00:59

Anna Czartoryska
Marszałek Zgromadzenia
Dołączył: 2020-07-08
Liczba postów: 18
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Skracam głosowanie.

Za oddano 2 głosy, przeciw oddano 2 głosy.
Zgromadzenie poprawkę odrzuciło.

Ponownie otwieram debatę nad projektem. Potrwa ona 3 dni.


(-)Anna Czartoryska
Marszałek i Posłanka Zgromadzenia Narodowego I Kadencji,
Przewodnicząca Socjalistycznej Partii Nowego Kucełgradu.

Offline

#9 2020-07-23 00:39:01

Jan de la Kuceł
Administrator
Dołączył: 2020-07-08
Liczba postów: 27
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Szanowni Państwo!

Składam poprawkę o treści:

Art. 87
[...]
3. W przypadku aneksji nowego państwa wprowadzenie zmiany do Konstytucji w liście prowincji nie wymaga to głosowania w referendum.


Jan de la Kuceł, ojciec niepodległości Nowego Kucełgradu, prezes Partii Federalistycznej, Prezydent I Kadencji.

Offline

#10 2020-07-28 00:56:19

Anna Czartoryska
Marszałek Zgromadzenia
Dołączył: 2020-07-08
Liczba postów: 18
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Otwieram głosowanie nad poprawką.

Za.


(-)Anna Czartoryska
Marszałek i Posłanka Zgromadzenia Narodowego I Kadencji,
Przewodnicząca Socjalistycznej Partii Nowego Kucełgradu.

Offline

#11 2020-07-28 00:57:37

Wilhelm Sasnal
Obywatel
Dołączył: 2020-07-10
Liczba postów: 13
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Za.

Offline

#12 2020-07-28 00:59:13

Jan de la Kuceł
Administrator
Dołączył: 2020-07-08
Liczba postów: 27
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Za.


Jan de la Kuceł, ojciec niepodległości Nowego Kucełgradu, prezes Partii Federalistycznej, Prezydent I Kadencji.

Offline

#13 2020-07-28 01:09:27

Donald Kursk
Premier
Dołączył: 2020-07-09
Liczba postów: 10
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Za.

Offline

#14 2020-08-10 14:59:39

Anna Czartoryska
Marszałek Zgromadzenia
Dołączył: 2020-07-08
Liczba postów: 18
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Kończę głosowanie.

Za oddano 4 głosy, przeciw zero.
Zgromadzenie poprawkę przyjęło.

Obecny projekt:

MY, KUCEŁGRADCZYCY
pragnąc uwolnić się od narodów innych
chcących zniszczyć nasz kraj
ogłaszamy niniejszą Konstytucję
na wieczną pamiątkę naszych czasów

Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE


Art. 1.
Nowy Kucełgrad jest republiką parlamentarną. Suwerenność narodowa pochodzi od ludu i do niego należy.
Art. 2.
1. Republika Nowego Kucełgradu jest demokratycznym państwem prawa.
2. Godność człowieka, jego prawa i wolności, swobodny rozwój osobowości, porządek konstytucyjny, równość wobec prawa, sprawiedliwość społeczna, ochrona socjalna i pluralizm są podstawowymi założeniami ustroju państwa, a obowiązkiem państwa jest ich poszanowanie i ochrona.
Art. 3.
1. Naczelną zasadą ustrojową jest podział władzy na ustawodawczą, wykonawczą i sądowniczą.
2. Naród sprawuje władzę za pośrednictwem organów przedstawicielskich oraz w drodze referendum.
3. Organy przedstawicielskie wybierane są w głosowaniu wolnym, powszechnym, równym, bezpośrednim i tajnym.
4. Działalność państwowa wykonywana jest wyłącznie przez organy państwowe prawnie uznane.
Art. 4.
Republika Nowego Kucełgradu uznaje i gwarantuje przestrzeganie podstawowych praw i wolności człowieka, mniejszości narodowych, przyjętych w dokumentach międzynarodowych.
Art. 5.
1. Władza ustawodawcza należy do Zgromadzenia Narodowego Republiki Nowego Kucełgradu.
2. Głową państwa jest Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu wybrany przez Zgromadzenie Narodowe.
3. Prawa i obowiązki Prezydenta określa niniejsza Konstytucja.
4. Najwyższym organem władzy wykonawczej jest Rząd Republiki Nowego Kucełgradu.
5. Prawa i obowiązki Rządu Republiki Nowego Kucełgradu określa niniejsza Konstytucja.
6. Władzę sądowniczą sprawują niezawisłe sądy działające wyłącznie na podstawie przepisów prawa.
Art. 6.
1. Pluralizm polityczny stanowi podstawową zasadę demokracji w Republice Nowego Kucełgradu.
2. Partie polityczne i inne organizacje powstają i prowadzą swoją działalność zgodnie z przepisami prawa. Są one całkowicie niezależne od państwa.
Art. 7.
1. Republika Nowego Kucełgradu jest państwem świeckim.
2. Państwo szanuje wolność wyznawania religii i stwarza warunki do jej urzeczywistnienia.
Art. 8.
1. Ustawodawstwo Republiki Nowego Kucełgradu uwzględnia, uznaje oraz szanuje zasady i powszechnie uznane normy prawa międzynarodowego.
2. Wszystkie organy władzy państwowej, partie polityczne, i inne organizacje, urzędnicy, jak również inne osoby fizyczne i prawne obowiązane są do dokładnego i jednolitego stosowania przepisów prawa.
3. Wszyscy obywatele są równi wobec prawa.
Art. 9.
1. Republika Nowego Kucełgradu w stosunkach z zagranicą broni niezależności i interesów narodowych, prowadzi politykę współpracy i dobrego sąsiedztwa, pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego.
2. Republika Nowego Kucełgradu troszczy się o uznanie i poszanowanie praw narodowych i demokratycznych kucełgradzkiej ludności żyjącej poza granicami państwowymi Republiki.
Art. 10.
1. Gospodarka kraju opiera się na różnorakich formach własności, swobodnej działalności wszystkich podmiotów gospodarczych i na regulacyjnej roli państwa.
2. Działalność gospodarcza osób prawnych i fizycznych nie może być sprzeczna z interesem społecznym i nie może naruszać bezpieczeństwa, wolności i godności człowieka.
3. Osoby fizyczne oraz osoby prawne są obowiązane do uczestniczenia w ponoszeniu wydatków państwa proporcjonalnie do swoich dochodów.
4. Podatki i opłaty mogą być ustanowione jedynie w drodze ustawy.
Art. 11.
1. Republika Nowego Kucełgradu jest państwem federalnym składającym się ze prowincji.
2. Republika Nowego Kucełgradu składa się z trzech prowincji:
a) Miasta Stołecznego Nowy Kucełgrad,
b) Hrabstwa Nowego Kucełgradu,
c) Republiki Kukrii.
2. Podstawą organizacji oraz działania samorządu terytorialnego są zasady samorządności, niezależności, autonomii lokalnej oraz decentralizacji.
3. W swojej działalności organy samorządu terytorialnego opierają się na uregulowaniach konstytucyjnych, ustawach oraz aktach ich dotyczących w celu wprowadzenia ich w życie.
4. Zasady organizacji i działania samorządu terytorialnego nie mogą naruszać charakteru wieloetnicznego, narodowego państwa kucełgradzkiego.
5. Kompetencje organów samorządu terytorialnego określa ustawa.

Rozdział II
ZGROMADZENIE NARODOWE


Art. 12.
1. Zgromadzenie Narodowe jest najwyższym organem władzy państwowej i jedynym organem ustawodawczym.
2. Zgromadzenie Narodowe realizuje suwerenność w imieniu narodu i państwa w zakresie i formach przewidzianych w niniejszej Konstytucji.
Art. 13.
Do podstawowych kompetencji Zgromadzenia Ludowego należy:
a) Określanie głównych kierunków polityki wewnętrznej i zagranicznej państwa,
b) Uchwalanie i zmienianie Konstytucji oraz ustaw, ostateczne rozstrzyganie o zgodności przepisów prawa z Konstytucją oraz dokonywanie ich wykładni,
c) Zatwierdzanie projektów programów gospodarczych i społecznych rozwoju kraju, wskaźników syntetycznych oraz budżetu państwa,
d) Ogłaszanie częściowej lub całkowitej mobilizacji w sytuacji nadzwyczajnej, jak również wprowadzenie stanu wojennego w razie zbrojnej napaści na Republikę Nowego Kucełgradu lub gdy wymaga tego konieczność wypełnienia obowiązków, wynikających z umów międzynarodowych,
e) Ratyfikowanie i wypowiadanie: umów o charakterze politycznym; umów lub porozumień o charakterze wojskowym; umów lub porozumień dotyczących granic Republiki Nowego Kucełgradu; umów lub porozumień dotyczących podstawowych praw i obowiązków obywateli; umów dotyczących obowiązków finansowych wobec państwa i umów lub porozumień, których skutkiem jest dokonywanie zmian w przepisach prawa; innych umów lub porozumień, których przyjęcie lub wypowiedzenie zastrzeżone jest do kompetencji Zgromadzenia Ludowego,
f) Ustanawianie amnestii,
g) Zarządzanie referendów narodowych,
h) Wybór i odwoływanie Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu,
i) Kontrolowanie działalności Rządu Republiki Kukrii i Prokuratury Generalnej,
j) Określanie podziału administracyjno-terytorialnego kraju,
k) Decydowanie o utworzeniu lub znoszeniu resortów i innych analogicznych organów.
Art. 14.
1. Liczbę deputowanych do Zgromadzenia Narodowego oraz system wyborczy określa ustawa.
2. Kadencja Zgromadzenia Narodowego trwa dziewięćdziesiąt dni.
3. Pierwsze posiedzenie Zgromadzenia Narodowego zwoływane jest nie później niż w dwa miesiące od dnia wyborów.
4. Wybory do Zgromadzenia Narodowego odbywają się nie później niż w trzy miesiące od dnia upływu pełnomocnictw.
5. W przypadku wojny lub sytuacji nadzwyczajnej Zgromadzenie Narodowe może przedłużyć swoją kadencję do czasu ich zakończenia.
6. Działalność Zgromadzenia  ulega zakończeniu w dniu pierwszego posiedzenia nowego Zgromadzenia.
Art. 15.
Deputowany do Zgromadzenia Narodowego ma obowiązek uczciwie służyć narodowi i ojczyźnie. Prawa i obowiązki deputowanego określa ustawa.
Art. 16.
1. Deputowanemu do Zgromadzenia Narodowego przysługuje immunitet.
2. Deputowanemu nie można utrudniać wykonywania obowiązków, jak i uzyskiwania informacji nie stanowiących tajemnicy państwowej.
3. Deputowany nie może być kontrolowany, zatrzymany, aresztowany ani nie może być prowadzone przeciwko niemu postępowanie karne bez zgody Zgromadzenia Narodowego. Deputowany może być zatrzymany bez zgody Zgromadzenia Narodowego jedynie w razie oczywistego popełniania ciężkiego przestępstwa.
4. Deputowany nie ponosi odpowiedzialności prawnej za działalność i poglądy wyrażane w trakcie sprawowania mandatu ani za sposób głosowania.
Art. 17.
1. Inicjatywa ustawodawcza przysługuje Prezydentowi Republiki Nowego Kucełgradu, Rządowi Republiki Nowego Kucełgradu, każdemu deputowanemu, jak również grupie co najmniej 3 obywateli uprawnionych do głosowania.
2. Ustawy oraz inne akty Zgromadzenia Narodowego, z wyjątkiem konstytucyjnych, uważa się za uchwalone, gdy za ich przyjęciem głosowała większość obecnych deputowanych.
3. Ustawy są ogłaszane nie później niż piętnastego dnia od ich uchwalenia i wchodzą w życie z chwilą ich opublikowania w Dzienniku Ustaw Republiki Nowego Kucełgradu, z wyjątkiem ustaw specjalnych oraz przypadków, gdy same stanowią inaczej.

Rozdział III
PREZYDENT REPUBLIKI NOWEGO KUCEŁGRADU


Art. 18.
Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu jest głową państwa i reprezentuje jedność całego narodu.
Art. 19.
1. Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu wybierany jest na sto osiemdziesiąt dni przez Zgromadzenie Narodowe, bez debaty, w głosowaniu tajnym, większością dwóch trzecich głosów wszystkich deputowanych. W przypadku, gdy w pierwszym głosowaniu nie uzyska się wymaganej większości, następuje drugie głosowanie, w którym Prezydenta wybiera się bezwzględną większością głosów wszystkich deputowanych.
2. Kandydata na Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu proponują deputowani. Jeden deputowany może brać udział tylko w jednej grupie proponującej kandydata na Prezydenta.
3. Jeśli na urząd Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu kandydują więcej niż dwie osoby, w drugim głosowaniu uczestniczą dwaj kandydaci, którzy w pierwszym głosowaniu uzyskali najwięcej głosów. Za wybranego uważa się kandydata, który zdobywa bezwzględną większość głosów wszystkich deputowanych.
Art. 20.
1. Prezydentem Republiki Nowego Kucełgradu może zostać każdy obywatel kucełgradzki, który posiada bierne prawo wyborcze do Zgromadzenia Narodowego.
2. Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu, po wyborze przez Zgromadzenie Narodowe, składa przed nim przysięgę.
3. Wybór Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu przeprowadza się nie później niż na czternaście dni przed wygaśnięciem mandatu ustępującego Prezydenta.
4. Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu, wybrany z grona deputowanych, zrzeka się mandatu deputowanego.
5. Urzędu Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu nie można łączyć z pełnieniem żadnych innych funkcji państwowych, z wyjątkiem przewidzianych w niniejszej Konstytucji.
Art. 21.
Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu może zostać pozbawiony urzędu przed upływem kadencji jedynie w przypadku:
a) popełnienia przestępstwa zdrady Ojczyzny lub naruszenia niniejszej Konstytucji;
b) niemożności wykonywania obowiązków ze względu na stan zdrowia;
c) podania się z własnej woli do dymisji.
Art. 22.
Do podstawowych kompetencji Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu należy:
a) Zapewnienie przestrzegania niniejszej Konstytucji, innych ustaw oraz praw i wolności obywatelskich,
b) Zwoływanie pierwszej sesji Zgromadzenia Narodowego nowej kadencji,
c) Ustalanie daty wyborów do Zgromadzenia Narodowego i organów samorządu terytorialnego,
d) Ogłaszanie ustaw oraz wyników referendów, zarządzonych przez Zgromadzenie Narodowe,
e) Zwracanie się do Zgromadzenia Narodowego o zarządzenie referendów ludowych,
f) Zwracanie się do Zgromadzenia Narodowego o ponowne rozpatrzenie ustawy wraz z uzasadnieniem, w terminie piętnastu dni od przyjęcia ustawy przez Zgromadzenie Narodowe,
g) Powoływanie, zwalnianie oraz odwoływanie sekretarzy oraz innych członków rządu,
h) Powoływanie bądź odwoływanie przewodniczących innych urzędów centralnych,
i) Zawieranie traktatów i umów międzynarodowych, ratyfikowanie i wypowiadanie umów, których nie rozpatruje Zgromadzenie Narodowe,
j) Powoływanie i odwoływanie przedstawicieli dyplomatycznych,
k) Przyjmowanie listów uwierzytelniających i odwołujących przedstawicieli dyplomatycznych państw obcych,
l) Nadawanie lub pozbawianie obywatelstwa kucelgradzkiego,
m) Stosowanie prawa łaski,
n) Nadawanie odznaczeń oraz tytułów honorowych,
o) Przyznawanie azylu politycznego,
p) Zarządzanie, jeżeli nie ma możliwości zebrania się Zgromadzenia Narodowego, częściowej lub powszechnej mobilizacji oraz stanu wyjątkowego. W takich przypadkach zarządzenie przedstawia się do zatwierdzenia Zgromadzeniu Narodowemu w ciągu pięciu dni,
r) Zarządzanie, jeżeli nie ma możliwości zebrania się Zgromadzenia Narodowego, stanu wojennego w wypadku zbrojnej napaści na Republikę Nowego Kucełgradu,
s) Porozumiewanie się ze Zgromadzeniem Narodowym poprzez orędzia odczytywane na posiedzeniach plenarnych,
t) Wydawanie zarządzeń o charakterze indywidualnym oraz decyzji; w przypadkach nie cierpiących zwłoki również wydawanie dekretów o charakterze normatywnym, które niezwłocznie przedstawia Zgromadzeniu Narodowemu do zatwierdzenia.
Art. 23.
1. W przypadku opróżnienia urzędu Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu, kompetencje głowy państwa obejmuje tymczasowo Przewodniczący Zgromadzenia Narodowego, z wyjątkiem kompetencji, o których mowa w art. 22. ust. g., t. niniejszej Konstytucji.
2. Wybór Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu następuje nie później niż w ciągu czternastu dni od dnia, w którym nastąpiło opróżnienie urzędu.
Art. 24.
1. Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu nie ponosi odpowiedzialności za działalność w czasie sprawowania urzędu, z wyjątkiem przypadków zdrady ojczyzny lub naruszenia przepisów niniejszej Konstytucji.
2. W takich przypadkach sprawa odpowiedzialności może być rozpatrzona przez Zgromadzenie Narodowe. Odpowiednią decyzję podejmuje się w głosowaniu tajnym większością dwóch trzecich głosów wszystkich deputowanych.
Art. 25.
1. Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu jest Naczelnym Dowódcą Sił Zbrojnych oraz Przewodniczącym Rady Obrony.
2. Rada Obrony powoływana jest do kierowania, organizacji i mobilizacji wszystkich sił i środków w celu obrony Ojczyzny.
3. Skład Rady Obrony ustala Zgromadzenie Narodowe na wniosek Przewodniczącego Rady Obrony.
Art. 26.
Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu może tworzyć przy swoim urzędzie ciała doradcze o charakterze pomocniczym.

Rozdział IV
RZĄD


Art. 27.
1. Rząd Republiki Nowego Kucełgradu jest najwyższym organem wykonawczym i zarządzającym.
2. Przed objęciem funkcji sekretarze składają przysięgę przed Prezydentem Republiki.
Art. 28.
1. W skład Rządu Republiki Kukrii wchodzą: Premier, ministrowie oraz inne osoby określone w ustawie.
2. Członkiem Rządu Republiki Nowego Kucełgradu może zostać każdy obywatel kukryjski, mający stałe miejsce zamieszkania w Republice Nowego Kucełgradu i posiadający prawo wyborcze.
3. Członek Rządu Republiki Nowego Kucełgradu nie może pełnić żadnych funkcji państwowych i zawodowych, z wyjątkiem mandatu deputowanego, ani uczestniczyć w zarządach i organach organizacji gospodarczych i handlowych.
4. Urząd członka Rządu Republiki Nowego Kucełgradu ulega opróżnieniu również gdy zostanie zwolniony przez Premiera albo złoży dymisję.
5. Rząd Republiki Nowego Kucełgradu jest organem kolegialnym. Uchwały podejmowane są bezwzględną większością głosów.
6. Ministrowie odpowiadają solidarnie za działalność Rządu Republiki Nowego Kucełgradu oraz indywidualnie za działalność swoich resortów.
7. Skład, kompetencje i organizację Rządu Republiki Nowego Kucełgradu określa ustawa.
Art. 29.
Rząd Republiki Nowego Kucełgradu posiada następujące kompetencje:
a) Kierowanie oraz realizowanie działalności w zakresie polityki wewnętrznej i zagranicznej państwa,
b) Sprawowanie ogólnego kierownictwa administracją państwową,
c) Wydawanie decyzji, rozporządzeń, zarządzeń na podstawie Konstytucji i innych ustaw oraz ich wykonywanie; akty te podpisuje Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu i, o ile mają charakter normatywny, są publikowane w Dzienniku Ustaw Republiki Nowego Kucełgradu, chyba że ustawa stanowi inaczej,
d) Kierowanie i kontrolowanie działalności resortów oraz innych centralnych organów administracji państwowej,
e) Koordynowanie i nadzorowanie działalności organów administracji lokalnej dla zapewnienia jednolitego przestrzegania ustaw oraz aktów wydawanych przez rząd,
f) Kierowanie wykonywaniem zadań związanych z obronnością kraju zgodnie z decyzjami Rady Obrony,
g) Podejmowanie środków bezpieczeństwa, ochrony i umocnienia porządku prawnego, jak też praw obywateli,
h) Zawieranie oraz wypowiadanie umów międzynarodowych nie podlegających ratyfikacji,
i) Dokonywanie podziału lub łączenia jednostek administracyjno-terytorialnych,
j) Podejmowanie środków w celu ochrony środowiska, zapewnienia odpowiednich warunków pracy oraz ochrony i rozwoju zdrowia obywateli.
Art. 30.
Rząd Republiki Nowego Kucełgradu uchyla sprzeczne z prawem akty ministrów i innych centralnych organów administracji państwowej.
Art. 31.
1. Ministrowie oraz inne osoby piastujące równorzędne urzędy kierują resortami i urzędami centralnymi w swych zakresach działalności.
2. Ministrowie odpowiadają za działalność swoich resortów.
3. Ministrowie, w sprawach należących do ich kompetencji, wydają rozporządzenia, zarządzenia i decyzje na podstawie i w celu wykonania ustaw, rozporządzeń i zarządzeń Rządu Republiki Nowego Kucełgradu. Akty ministrów o charakterze normatywnym są publikowane w Dzienniku Ustaw Republiki Nowego Kucełgradu, chyba że ustawa stanowi inaczej.
Art. 32.
Członkowie Rządu Republiki Nowego Kucełgradu ponoszą odpowiedzialność karną za naruszenie niniejszej Konstytucji oraz innych ustaw w związku ze sprawowaniem swoich funkcji. Wszczęcie postępowania karnego następuje po wyrażeniu zgody przez Zgromadzenie Narodowe.

Rozdział V
ORGANIZACJA WYMIARU SPRAWIEDLIWOŚCI


Art. 33.
Władza sądownicza jest oddzielona i niezależna od innych władz. Sprawowana jest jedynie przez organy wymienione w niniejszej Konstytucji.
Art. 34.
Sąd jest wyłączną władzą powołaną do rozwiązywania spraw i sporów związanych z wdrażaniem w życie niniejszej Konstytucji i innych ustaw przez wydawanie orzeczeń karnych, określanie odpowiedzialności cywilnej, ustalanie praw i obowiązków stron, jak również przez zarządzanie czynności dla ich ochrony i potwierdzenia wyżej wymienionych praw po uczciwym, równym i zgodnym z prawem procesie.
Art. 35.
1. Sprawiedliwość jest wymierzana w imieniu narodu.
2. Instancje oraz sposób, w jaki naród uczestniczy w wymierzaniu sprawiedliwości określa ustawa.
Art. 36.
Wymiar sprawiedliwości przestrzega zasad praworządności i równości osób wobec prawa na bazie poszanowania prawa.
Art. 37.
1. System sądów składa się z Wszechbatawskiego Sądu Ludowego oraz sądów wojskowych.
2. Zakazane jest powoływanie sądów nadzwyczajnych.
3. Organizację oraz kompetencje sądów reguluje ustawa.
Art. 38.
1. Sędziowie powoływani są przez Zgromadzenie Narodowe na dożywotnią kadencję.
2. W sprawowaniu swoich obowiązków sędziowie są niezawiśli i podlegają tylko Konstytucji oraz innym ustawom.
3. Jeśli podczas rozpatrywania sprawy sąd dojdzie do wniosku, że akt normatywny nie jest zgodny z Konstytucją i ustawami, zawiesza postępowanie i kieruje sprawę do Sądu Konstytucyjnego.
Art. 39.
1. Wyroki sądowe muszą być uzasadnione. Mogą być one anulowane, unieważnione lub zmienione jedynie orzeczeniem sądu wyższej instancji, na warunkach przewidzianych w ustawie.
2. Wszystkie organy państwowe oraz inne władze publiczne są zobowiązane do zapewnienia wykonania orzeczeń i aktów sądowych.
Art. 40.
1. Sędziowie posiadają immunitet i nie mogą być pozbawieni urzędu w trakcie pełnienia swoich funkcji.
2. Uchylenie immunitetu lub pozbawienie urzędu może być dokonane tylko przez właściwy organ, w sytuacjach i zgodnie z procedurą określoną w ustawie. Żadna ustawa nie może ograniczać gwarancji dla sędziów przewidzianych w niniejszej Konstytucji oraz w normach międzynarodowych.
Art. 41.
Sędziowie są zobowiązani do nieuczestniczenia w rozpatrywaniu spraw, gdy istnieją powody prawne poddające w wątpliwość ich bezstronność, jak też do unikania wszelkiego zachowania, które wzbudza wątpliwości odnośnie funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości lub podważa jego godność.
Art. 42.
1. Rozprawa prowadzona jest ustnie i jawnie. Ustawa może zabronić uczestniczenia w rozprawie sądowej publiczności lub środków masowego przekazu jedynie w szczególnych przypadkach, gdy jest to konieczne ze względów bezpieczeństwa narodowego, porządku publicznego lub obrony interesów osób niepełnoletnich, stron i sprawiedliwości.
2. Postępowanie w organach wymiaru sprawiedliwości prowadzone jest w języku polskim. Oskarżony, strony, świadkowie oraz inni uczestnicy procesu sądowego, którzy nie znają lub nie rozumieją języka polskiego, mają prawo do porozumiewania się przy pomocy tłumacza.
Art. 43.
1. Prokuratura jest władzą, która prowadzi nadzór nad śledztwem i przedstawia oskarżenie w rozprawie sądowej.
2. Występując przed sądem prokuratura broni interesu publicznego, porządku prawnego, jak też praw i wolności obywateli.
3. Prokuratura jest zorganizowana i funkcjonuje wewnątrz władzy sądowniczej jako organ jednolity i scentralizowany.
4. W sprawowaniu swoich kompetencji prokuratorzy podlegają ustawom, zarządzeniom prokuratorów nadrzędnych oraz orzeczeniom odpowiednich władz sądowych.
5. Prokuratorom przysługuje immunitet.
Art. 44.
1. Sąd Konstytucyjny jest najwyższą władzą, która chroni i gwarantuje przestrzeganie Konstytucji i ustawodawstwa oraz dokonuje ostatecznej wykładni Konstytucji.
2. W swojej działalności Sąd Konstytucyjny jest niezawisły i podlega jedynie Konstytucji.
Art. 45.
1. Sędzia Sądu Konstytucyjnego wybierany jest przez Zgromadzenie Narodowe.
2. Sędzia Sądu Konstytucyjnego nie może być deputowanym, członkiem Rządu Nowego Kucełgradu, sędzią, śledczym lub prokuratorem, członkiem partii lub innej organizacji politycznej lub związku zawodowego, jak też nie może prowadzić innej działalności publicznej lub prywatnej, w której może zostać naruszona jego bezstronność lub niezawisłość.
3. Sędzia Sądu Konstytucyjnego nie ponosi odpowiedzialności za podjęte orzeczenia i wyrażane opinie w trakcie pełnienia swoich funkcji. Nie może być wszczęte przeciwko niemu postępowanie karne, nie może być zatrzymany, aresztowany lub skazany bez zgody sądu.
Art. 46.
1. Urząd sędziego Sądu Konstytucyjnego ustaje, gdy:
a) Z uzasadnionych przyczyn nie może pełnić swoich obowiązków przez okres dłuższy niż sześć miesięcy,
b) Poda się do dymisji,
c) Zostanie powołany na inne stanowisko, które nie może być łączone z jego urzędem,
d) Upływa termin, na który został wybrany. Sędzia pełni swoje funkcje również po upływie tego terminu jedynie w przypadku, gdy rozpoczęta rozprawa nie może zostać zakończona w tym terminie.
2. Jeśli, z powodów wyżej wymienionych, urząd sędziego Sądu Konstytucyjnego ustaje przed upływem mandatu, na który został wybrany, Zgromadzenie Narodowe wybiera nowego sędziego, który pozostaje na stanowisku do dnia, w którym upłynąłby mandat poprzedniego sędziego.
Art. 47.
1. Sąd Konstytucyjny posiada następujące kompetencje:
a) Dokonuje wykładni Konstytucji,
b) Orzeka o niezgodności z Konstytucją ustaw i aktów posiadających moc ustaw,
c) Orzeka o niezgodności z Konstytucją oraz ustawami aktów i uregulowań wykonawczych,
d) Decyduje o zgodności z Konstytucją umów międzynarodowych zawieranych w imieniu Republiki Nowego Kucełgradu przed ich ratyfikowaniem, jak też o zgodności ustaw z ogólnie przyjętymi normami prawa międzynarodowego, jak też umów, w których Republika Nowego Kucełgradu jest stroną,
e) Rozstrzyga spory kompetencyjne pomiędzy władzą wykonawczą, ustawodawczą i sądowniczą, a także pomiędzy władzami lokalnymi a władzą centralną,
f) Decyduje w sprawach dotyczących konstytucyjności partii i innych organizacji politycznych i społecznych i może zakazać ich działalności,
g) Rozstrzyga kwestie dotyczące zgodności z prawem wyborów Prezydenta Republiki, deputowanych do Zgromadzenia, jak też kwestie referendum narodowego, ogłaszając ich ostateczne rezultaty,
h) Rozpatruje oskarżenie karne wniesione przeciwko Prezydentowi Republiki Nowego Kucełgradu,
i) Ostatecznie rozstrzyga skargi osób złożone w procedurze kontroli konstytucyjnej w sprawie naruszenia ich podstawowych praw przez akty sprzeczne z prawem,
j) Decyduje o zawieszeniu stosowania ustawy, gdy uzna, że nie jest ona zgodna z Konstytucją oraz o zawieszeniu lub unieważnieniu aktów i innych ustaw, gdy uzna, że nie są one zgodne z Konstytucją lub prawem, jak też podejmuje kroki, które uważa za odpowiednie dla rozpatrywanej sprawy.
2. Gdy Sąd dostrzega pogwałcenie jakiegokolwiek prawa chronionego Konstytucją, decyduje o jego uznaniu i przestrzeganiu, i gdy zachodzi potrzeba, o naprawieniu skutków, jak też o należytym zadośćuczynieniu wyrządzonej szkody.
3. Sąd Konstytucyjny może też zażądać od każdego organu państwowego, każdej organizacji społecznej albo osoby prawnej odwołania, unieważnienia albo zmiany indywidualnej decyzji, która spowodowała naruszenie praw konstytucyjnych jednostki.
Art. 48.
1. Sąd Konstytucyjny może wszcząć kontrolę konstytucyjną na podstawie wniosku lub z własnej inicjatywy.
2. Prawo do wystąpienia z wnioskiem mają Prezydent Republiki Nowego Kucełgradu, frakcja parlamentarna, deputowani, Rząd Republiki Nowego Kucełgradu, sądy, lokalne organy władzy, jak też każda osoba, której prawa i wolności konstytucyjne zostały naruszone.
Art. 49.
1. Orzeczenia Sądu są ostateczne i niepodważalne. Muszą być one uzasadniane. W przypadku wątpliwości lub rozbieżności w rozumieniu orzeczenia Sąd może ustalić jego wykładnię z urzędu lub na wniosek zainteresowanych osób w ciągu trzydziestu dni od daty wniesienia wniosku.
2. Ustawy, akty posiadające moc ustawy, akty i uregulowania wykonawcze, które zostaną uznane za niezgodne z Konstytucją, jak też z prawem, z ogólnie przyjętymi normami prawa międzynarodowego lub umowami, których Republika Nowego Kucełgradu jest stroną, tracą moc prawną następnego dnia po ogłoszeniu orzeczenia w Dzienniku Ustaw Republiki Nowego Kucełgradu. W innych przypadkach orzeczenie Sądu Konstytucyjnego nabiera mocy prawnej w terminie przewidzianym ustawą.
3. Jeżeli uchylenie, unieważnienie lub zmiana ustawy lub innego aktu powoduje konieczność dostosowania systemu prawa do nowej sytuacji prawnej, Sąd Konstytucyjny powiadamia Zgromadzenie Narodowe lub inne kompetentne organy w celu podjęcia przez nie kroków przewidzianych Konstytucją.
4. Akty Sądu Konstytucyjnego orzekają o konstytucyjności i legalności w sprawach, które on rozstrzyga.
5. Organizacja i działalność Sądu Konstytucyjnego, procedury rozstrzygania spraw, jak też inne istotne sprawy dotyczące wykonywania zadań, są normowane ustawą.

Rozdział VI
PODSTAWOWE PRAWA I WOLNOŚCI CZŁOWIEKA

Art. 50. – Prawo do życia
1. Prawo do życia każdej osoby ludzkiej podlega ochronie prawnej.
2. Nikt nie może zostać pozbawiony życia, z wyjątkiem skazania prawomocnym wyrokiem sądowym za szczególnie ciężkie przestępstwo, gdy ustawa przewiduje orzeczenie kary śmierci.
Art. 51. – Wolność wyrażania poglądów
1. Wolność wyrażania opinii nie może być naruszana.
2. Jakakolwiek cenzura prewencyjna jest zabroniona.
3. Niedopuszczalne jest wydanie jakiegokolwiek aktu normatywnego, ograniczającego wolność słowa, druku lub innej formy masowego przekazu, z wyjątkiem przypadków, gdy wymaga tego ochrona interesu dzieci lub życia ludzi.
4. Każdemu przysługuje prawo swobodnego wyrażania swoich poglądów za pośrednictwem słów, pisma albo jakichkolwiek innych form wyrazu.
5. Nikt nie może zostać pozbawiony prawa do informacji.
6. Wskazane wyżej prawa i wolności nie mogą zostać ograniczone, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie, które stanowią konieczne w demokratycznym społeczeństwie środki dla zapewnienia bezpieczeństwa państwa, integralności terytorialnej, bezpieczeństwa i porządku publicznego albo zapobiegania przestępczości, ochrony zdrowia i dobrych obyczajów, dobrego imienia i praw innych, ochrony informacji udzielonych poufnie lub też utrzymania bezstronności i autorytetu władzy sądowniczej.
Art. 52. – Zakaz stosowania tortur
Nikt nie może zostać poddany torturom ani też poniżającemu nieludzkiemu traktowaniu bądź karaniu.
Art. 53. – Zakaz pracy przymusowej
Nikt nie może zostać zmuszony do świadczenia pracy przymusowej, z wyjątkiem skazania wyrokiem sądowym lub podczas pełnienia służby wojskowej bądź w innej sytuacji nadzwyczajnej albo w przypadku katastrofy żywiołowej, zagrażającej życiu lub zdrowiu ludzkiemu.
Art. 54. – Wolność jednostki i bezpieczeństwo osobiste
1. Wolność i bezpieczeństwo osobiste są nienaruszalne.
2. Nikt nie może być zatrzymany bez wystarczających dowodów.
3. Zatrzymanemu przysługuje prawo otrzymania niezwłocznego objaśnienia powodów zatrzymania oraz, bez zbędnej zwłoki, doprowadzenia przed sędziego.
4. Nikt nie może zostać zatrzymany na czas dłuższy niż 48 godzin.
5. Każdy zatrzymany lub aresztowany zostanie pouczony o prawie do odmowy składania wyjaśnień oraz do niezwłocznego kontaktu z obrońcą.
6. Aresztowanemu przysługuje prawo odwołania do sądu od postanowienia o aresztowaniu.
Art. 55. – Nie ma kary bez ustawy
1. Nikt nie może zostać postawiony w stan oskarżenia lub zostać uznany winnym popełnienia czynu, który nie stanowił przestępstwa według ustawy obowiązującej w chwili jego popełnienia.
2. Za popełnione przestępstwo nie może zostać orzeczona kara surowsza niż przewidziana w ustawie obowiązującej w chwili jego popełnienia.
3. Przepisom karnym można nadawać moc wsteczną, jeśli działają one na korzyść oskarżonego.
Art. 56. – Domniemanie niewinności
Każdego uznaje się za niewinnego do momentu udowodnienia winy i skazania prawomocnym wyrokiem sądowym.
Art. 57. – Gwarancje w postępowaniu karnym
W postępowaniu karnym nikogo nie można pozbawić prawa do:
a) Natychmiastowego i szczegółowego poinformowania o co jest oskarżany,
b) Wszelkich ułatwień oraz wystarczającego czasu potrzebnego do przygotowania obrony,
c) Bezpłatnej pomocy tłumacza w przypadkach, gdy oskarżony nie jest w stanie porozumiewać się lub zrozumieć języka polskiego,
d) Samodzielnego prowadzenia swojej obrony lub posiadania obrońcy z wyboru oraz do nieskrępowanej i poufnej rozmowy z obrońcą, jak również do uzyskania pomocy prawnej, o ile oskarżony nie posiada wystarczających na ten cel środków,
e) Zadawania pytań, a także wzywania świadków, biegłych oraz innych osób, mogących przyczynić się do rozstrzygnięcia postępowania poprzez przedstawianie dowodów w sprawie.
Art. 58. – Zakaz wymuszania przyznania się do winy
Nikt nie może zostać zmuszonym do świadczenia przeciwko sobie albo do przyznania się do winy.
Art. 59. – Nieważność bezprawnie uzyskanych dowodów
Nikt nie może zostać uznany winnym na podstawie dowodów zebranych w sposób niezgodny z prawem.
Art. 60. – Prawo do wypowiedzenia się przed sądem
Nikomu nie wolno odmówić prawa do wypowiedzenia się przed sądem przed wydaniem wyroku.
Art. 61. – Zakaz powtórnego skazania za to samo przestępstwo
Nikt nie może być sądzony lub skazany więcej niż jeden raz za popełnienie tego samego przestępstwa, z wyjątkiem przypadku, gdy sąd wyższej instancji skieruje sprawę do ponownego rozpatrzenia.
Art. 62. – Prawo do wnoszenia odwołania
Każdemu przysługuje prawo do odwołania się od orzeczenia sądowego do sądu wyższej instancji określonego przez prawo.
Art. 63. – Prawo do rehabilitacji i odszkodowania
1. Każdy niesłusznie skazany wyrokiem sądowym lub bezprawnym aktem administracyjnym ma prawo do rehabilitacji oraz odszkodowania na zasadach przewidzianych w ustawie.
2. Każdemu, kto poniósł szkodę w wyniku postępowania innej osoby, przysługuje prawo do uzyskania odszkodowania stosownie do ustawy.
3. Żaden więzień nie może być poddawany nieludzkiemu traktowaniu lub zostać pozbawiony prawa do moralnej rehabilitacji.
Art. 64. – Zakaz naruszania życia prywatnego oraz godności człowieka
1. Życie prywatne oraz godnośc człowieka nie mogą być naruszane.
2. Dane, zawierające informacje dotyczące prywatnego życia człowieka, mogą być gromadzone wyłącznie za jego zgodą bądź w przypadku gdy jest to niezbędne do prowadzenia dochodzenia o popełnienie przestępstwa lub za zgodą właściwego organu państwowego, wykonującego na podstawie ustawy zadania w zakresie ochrony bezpieczeństwa państwowego.
3. Ustawa określa zasady gromadzenia, przechowywania, wykorzystywania danych osobowych oraz zasady nadzoru i ochrony poufności.
4. Nikt nie może zostać pozbawiony dostępu do informacji zgromadzonych na jego temat, z wyjątkiem przypadków, gdy udostępnienie takich danych naruszałoby interesy postępowania karnego lub bezpieczeństwa państwa.
5. Wykorzystanie danych osobowych w celach innych, niż zostały zgromadzone jest zabronione.
Art. 65. – Nienaruszalność mieszkania i osoby
1. Mieszkanie jest nienaruszalne.
2. Wstęp na teren domu bez zgody jego użytkownika jest dopuszczalny jedynie na podstawie decyzji organu sądowego w przypadkach przewidzianych ustawą lub w przypadkach konieczności uniknięcia bezpośredniego niebezpieczeństwa dla życia mieszkańców, ochrony własności albo też w przypadkach popełnienia lub dokonywania przestępstwa.
3. Nikt nie może zostać poddany rewizji osobistej, z wyjątkiem przypadku przekraczania lub opuszczania terytorium państwa albo w razie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa publicznego.
Art. 66. – Tajemnica korespondencji
Tajemnica korespondencji lub innych środków prywatnego komunikowania się nie może zostać ograniczona, chyba że na podstawie orzeczenia, gdy przemawiają za tym interesy postępowania karnego lub na podstawie decyzji właściwego organu państwowego, gdy jest to konieczne ze względów bezpieczeństwa państwa.
Art. 67. – Wolność sumienia i wyznania
1. Wolność poglądów, sumienia oraz wyznania nie może podlegać naruszeniom.
2. Każdy ma prawo do swobodnej zmiany przekonań i wierzeń religijnych oraz ich wyrażania indywidualnie bądź wspólnie z innymi, w życiu publicznym lub prywatnym przez nabożeństwa, nauczanie i praktykowanie religii oraz zachowywanie zwyczajów religijnych.
3. Wolność wyrażania przekonań lub wierzeń religijnych nie może podlegać ograniczeniom, z wyjątkiem przypadków przewidzianych w ustawie, jeśli są one konieczne dla ochrony w demokratycznym społeczeństwie bezpieczeństwa i porządku publicznego, zdrowia i dobrych obyczajów oraz praw innych.
Art. 68. – Czynne i bierne prawo wyborcze
1. Czynne i bierne prawo wyborcze przysługuje wszystkim obywatelom. Powyższe prawa nie przysługują obywatelom pozbawionym zdolności do czynności prawnych lub praw publicznych.
2. Osobom tymczasowo aresztowanym lub odbywającym karę pozbawienia wolności przysługuje jedynie czynne prawo wyborcze.
3. Głosowanie jest osobiste, równe i tajne.
Art. 69. – Wolność zrzeszania się
1. Nikt nie może zostać pobawiony prawa do zrzeszania się w organizacje, których cele nie są sprzeczne z przepisami prawa.
2. Ograniczenia prawa zrzeszania się dla służby publicznej określa ustawa.
Art. 70. – Wolność zgromadzeń
1. Nie podlega ograniczeniom prawo do pokojowych zgromadzeń, których uczestnicy nie mają broni.
2. Zgromadzenia na placach i drogach publicznych są organizowane po uzyskaniu zezwolenia właściwych organów, które mogą odmówić zgody jedynie w przypadku, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie, że zachodzi poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Art. 71. – Wolność poruszania się
1. Każdemu przysługuje prawo do swobodnego wyboru miejsca zamieszkania oraz do swobodnego poruszania się po terytorium kraju, z wyjątkiem przypadków, gdy ustawa przewiduje ograniczenia ze względu na ochronę zdrowia lub bezpieczeństwa publicznego.
2. Każdemu przysługuje prawo do swobodnego wyjazdu za granicę oraz powrotu do kraju.
Art. 72. – Równość wobec prawa
1. Wszyscy ludzie są równi wobec prawa.
2. Nikt nie może podlegać dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, przynależność etniczną, język, religię, położenie ekonomiczne i finansowe, wykształcenie i warunki materialne, przekonania polityczne, pochodzenie rodzinne oraz jakiekolwiek inne cechy osobiste.
Art. 73. – Prawo własności prywatnej oraz dziedziczenia
1. Nikt nie może zostać pozbawiony prawa do swej prywatnej własności, zarówno indywidualnej, jak wspólnej z innymi, ani też prawa do dziedziczenia.
2. Nabycie, wykonywanie oraz przenoszenie własności oraz prawo do dziedziczenia są określane w ustawie.
3. Wywłaszczenie dopuszczalne jest jedynie w przypadkach, gdy jest uzasadnione interesem publicznym oraz za pełnym odszkodowaniem.
Art. 74. – Prawo do pracy
1. Każdemu przysługuje prawo do zapewnienia sobie godnych warunków życia poprzez wykonywanie pracy zgodnej z prawem, na zasadzie dobrowolności wyboru.
2. Każdemu przysługuje prawo do swobodnego wyboru zawodu, miejsca pracy oraz doskonalenia swych kwalifikacji zawodowych.
Art. 75. – Wolności związkowe
Pracownikom przysługuje prawo swobodnego zrzeszania się w związki zawodowe dla ochrony swych interesów w sprawach dotyczących zatrudnienia oraz ubezpieczeń społecznych.
Art. 76. – Prawo do strajku
1. Prawo pracowników do strajku jako środka realizacji żądań o poprawę warunków pracy oraz polepszenia warunków płacowych lub innych korzyści z wykonywanej pracy nie może być ograniczane.
2. Przesłanki i zasady wykonywania prawa do strajku oraz gwarancje zapewnienia ciągłego wykonywania pracy służb niezbędnych dla społeczeństwa określa ustawa.
Art. 77. – Prawo do ubezpieczenia i pomocy społecznej
1. Każdemu, po osiągnięciu wieku emerytalnego lub w razie wystąpieniu trwałej niezdolności do pracy, przysługuje prawo do ubezpieczenia społecznego na zasadach określonych w ustawie.
2. Pracownikom, którzy wbrew swej woli oraz niezależnie od swych działań utracili pracę, przysługuje prawo do zasiłku na zasadach określonych w ustawie.
Art. 78. – Małżeństwo i rodzina
1. Każdy ma prawo do swobodnego wyboru partnera i założenia rodziny.
2. Państwo otacza szczególną ochroną małżeństwo, jako związek kobiety i mężczyzny, i rodzinę będącą owocem małżeństwa.
3. Sposób zawarcia małżeństwa określa ustawa.
Art. 79. – Prawo do nauki
1. Każdemu przysługuje prawo dostępu do ogólnego szkolnictwa.
2. Dostęp do szkół wyższych może być uzależniony jedynie od kryteriów fachowych.
3. Uczniowie i studenci mają również prawo do kształcenia się w szkolnictwie prywatnym.
4. Gwarantuje się autonomię uniwersytecką.
Art. 80. – Wolność pracy twórczej oraz własności intelektualnej
1. Każdemu przysługuje wolność wykonywania pracy twórczej w dziedzinie nauki, techniki, literatury i sztuki.
2. Prawa autorskie podlegają ochronie prawnej.
Art. 81. – Prawo petycji
Każdy, indywidualnie lub wspólnie z innymi, ma prawo zwracania się do odpowiednich organów państwowych z prośbami, skargami i wnioskami.
Art. 82. – Prawidłowe postępowanie karne
Wolność, własność lub inne prawa gwarantowane ustawą, mogą zostać naruszone tylko przy dokonaniu prawidłowego postępowania prawnego.
Art. 83. – Sądowa droga ochrony praw
Nikt nie może zostać pozbawiony dostępu do sądu dla ochrony praw przysługujących mu z mocy niniejszej ustawy konstytucyjnej.
Art. 84. – Gwarancja rzetelnego postępowania sądowego
1. Nikt nie może zostać pozbawiony prawa do rzetelnego, jawnego oraz szybkiego postępowania, przeprowadzonego przed odpowiednim, bezstronnym oraz niezawisłym sądem.
2. Obecność na rozprawie publiczności oraz środków masowego przekazu może zostać ograniczona, gdy przemawia za tym ochrona porządku publicznego lub względy moralne, bezpieczeństwo państwa, ochrona dóbr osobistych lub słuszny interes strony postępowania.
Art. 85. – Prawo do posiadania broni
1. Każdemu przysługuje prawo do posiadania i noszenia broni oraz amunicji.
2. Przepisy dotyczące nabywania, posiadania, przechowywania, zbywania i deponowania broni oraz amunicji określa ustawa.
Art. 86.
W drodze ustawy można czasowo ograniczyć wykonywanie niektórych szczególnych praw obywateli w przypadku wojny lub innej nadzwyczajnej konieczności państwowej, z wyjątkiem prawa do życia, wolności wyrażania poglądów, zakazu stosowania tortur, zasady nieistnienia kary bez ustawy, gwarancji w postępowaniu karnym, zakazu wymuszania przyznania się do winy, wolności sumienia i wyznania, równości wobec prawa, sądowej drogi ochrony praw oraz gwarancji rzetelnego postępowania sądowego.

Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Art. 87.
1. Projekt zmiany niniejszej Konstytucji może być wnoszony przez Prezydenta Republiki Nowego Kucełgradu, Rząd Republiki Nowego Kucełgradu lub jedną czwartą wszystkich deputowanych.
2. Uchwalenia zmiany dokonuje Zgromadzenie Narodowe większością dwóch trzecich wszystkich deputowanych oraz naród w drodze referendum.
3. W przypadku aneksji nowego państwa wprowadzenie zmiany do Konstytucji w liście prowincji nie wymaga to głosowania w referendum.
Art. 88.
Niniejsza Konstytucja wchodzi w życie natychmiast.

Otwieram debatę, która potrwa 3 dni.

Ostatnio edytowany przez Anna Czartoryska (2020-08-10 15:00:41)


(-)Anna Czartoryska
Marszałek i Posłanka Zgromadzenia Narodowego I Kadencji,
Przewodnicząca Socjalistycznej Partii Nowego Kucełgradu.

Offline

#15 2020-08-10 15:15:04

Wilhelm Sasnal
Obywatel
Dołączył: 2020-07-10
Liczba postów: 13
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Szanowne Zgromadzenie!

Nie mam uwag do powyższego projektu.

Offline

#16 2020-10-04 15:58:54

Anna Czartoryska
Marszałek Zgromadzenia
Dołączył: 2020-07-08
Liczba postów: 18
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

Otwieram głosowanie nad projektem Konstytucji, które potrwa 3 dni.

ZA.


(-)Anna Czartoryska
Marszałek i Posłanka Zgromadzenia Narodowego I Kadencji,
Przewodnicząca Socjalistycznej Partii Nowego Kucełgradu.

Offline

#17 2021-06-06 23:16:16

Jan de la Kuceł
Administrator
Dołączył: 2020-07-08
Liczba postów: 27
AndroidChrome 48.0.2564.95

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

ZA.


Jan de la Kuceł, ojciec niepodległości Nowego Kucełgradu, prezes Partii Federalistycznej, Prezydent I Kadencji.

Offline

#18 2022-04-17 23:28:07

Kuceł OG
Użytkownik
Dołączył: 2022-03-17
Liczba postów: 7
Windows 7Chrome 100.0.4896.88

Odp: Projekt Konstytucji Republiki Nowego Kucełgradu

DOBRA TOWARZYSZU, MOŻE PRAWIE ROK ZAJĘŁO CI ODDANIE GŁOSU ALE TO NIE WAŻNE - TO POKAZUJE, ŻE NOWY KUCELGRAD DALEJ ISTNIEJE.

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
nivesir - inviciblent - liferpg - aromakawa - forumgregora